اثرات جهانی تعرفه‌ ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم چیست؟

17 خرداد 1404 - 04:58

به گزارش عیار معدن، دونالد ترامپ فرمان اجرایی اعمال تعرفه‌ ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم به ایالات‌متحده را امضا کرد. بعد از اعلام تصمیم ترامپ، سهام تولیدکنندگان بزرگ کره جنوبی کاهش یافت و مقامات اقتصادی در مکزیک و کانادا به آن اعتراض کردند. دولت ژاپن هم از طریق سفارت خود در آمریکا، درخواست داد از تعرفه‌های تجاری معاف شود. ادامه این روند اما، چگونه صنعت فولاد و آلومینیوم را متاثر می‌کند؟ در سال ۲۰۲۴ ارزش بازار جهانی فولاد به ۱.۸ میلیارد متریک تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۲.۲ میلیارد متریک تن برسد. آمریکا دومین واردکننده بزرگ فولاد دنیاست، و سه کشور اصلی که از آنها وارد می‌کند، عبارتند از کانادا، برزیل و مکزیک. البته کشورهای دیگر مثل کره جنوبی نیز به شدت به صادرات فولاد به آمریکا وابسته‌اند.

اروپا چه خواهد کرد؟

اولین دور اعمال تعرفه‌ها، شامل شرکای تجاری اصلی ایالات متحده یعنی کانادا مکزیک و چین می‌شود و اتحادیه اروپا فعلا معاف است. اما سیاست تجاری «اول آمریکا» به زودی دامن اروپا را هم می‌گیرد و بروکسل باید خود را برای آن آماده کند. برای ناظران و متخصصانی که روابط تجاری را رصد می‌کنند، تعرفه‌های ایالات متحده برای واردات فولاد و آلومینیوم، یک نوع حس دژاوو ایجاد می‌کند. در اولین دور ریاست جمهوری ترامپ، واشنگتن و بروکسل بر سر تعرفه‌ ۲۵ درصدی واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی واردات آلومینیوم که اثر 6.4 میلیارد یورویی بر صادرات داشت، با هم درگیر بودند. بروکسل با اعمال تعرفه‌هایی به این اقدام پاسخ داد، تا زمانی که ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، طی توافق‌نامه‌ای وعده داد که خرید گاز طبیعی مایع (LNG) و سویا از ایالات متحده افزایش یابد. در دوران ریاست جمهوری بایدن، تعرفه‌هایی که زمان ترامپ اعمال شده بود، به مدت دو سال معلق شد تا مذاکراتی برای یک «توافق‌نامه جهانی بر سر فولاد و آلومینیوم پایدار» (GASSA) که به طور دائم جایگزین تعرفه‌های تجاری شود، صورت گیرد. اما با وجود تعهد به روابط فراآتلانتیک، تلاش‌ها برای مذاکرات GASSA در «شورای تجارت و فناوری ایالات متحده-اتحادیه اروپا» ناکام ماند و این مناقشه را حل‌نشده گذاشت و تعرفه‌ها به طور موقت و تا مارس ۲۰۲۵ معلق شدند.

دور جدید تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد، به اروپا آسیب می‌زند و صادرات فلزات این قاره را به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار با تهدید مواجه می‌کند. اقتصادهای بزرگ اروپا و به طور خاص آلمان و ایتالیا که ششمین و دهمین تامین‌کننده فولاد و آلومینیوم ایالات متحده هستند در معرض تهدید خواهند بود. ارزش تجارت فولاد و آلومینیوم دو کشور، در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۴.۵ و ۲.۷ میلیارد دلار بوده است. برلین و رم فولاد و آلومینیوم با کیفیت بالا را تبادل می‌کنند؛ بخش‌هایی که تقاضا در آنها به نوسانات قیمت و تعرفه‌ها حساسیت کمتری دارد. از آنجا که کاخ سفید هیچ‌گونه «معافیتی» برای شرکا در نظر نگرفته و توافق‌نامه‌های قبلی فلزات را زیر پا می‌گذارد، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، وعده داده که «اقدامات تلافی‌جویانه متناسب و قوی» انجام خواهد داد. عرصه برای پاسخ اروپا آماده است

بروکسل ترجیح می‌دهد از راه حل مذاکره برای جلوگیری از سناریوی «باخت-باخت» با بزرگترین شریک تجاری خودش استفاده کند. اما اگر مذاکره شکست بخورد، اتحادیه اروپا احتمالا با تعرفه‌های تلافی‌جویانه، پاسخ خواهد داد. اولین اقدام می‌تواند هدف‌ قرار دادن محصولات صادراتی آمریکا به اروپا باشد؛ از جمله جین‌های لیوایز، موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون، مشروبات الکلی، لوازم آرایشی، آبمیوه، کره بادام‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی. اروپا همچنین می‌تواند با الهام از کانادا، تعرفه‌های هدفمندی بر محصولات شرکت‌های تسلا یا استارلینک، متعلق به ایلان ماسک، مشاور میلیاردر ترامپ، اعمال کند. در سال ۲۰۱۸، بروکسل ۲.۸ میلیارد یورو از صادرات آمریکا به اروپا را هدف قرار داد. این بار، اگر تعرفه‌های تلافی‌جویانه اعمال شود، ارزش آن ۴.۸ میلیارد یورو از کالاهای آمریکایی خواهد بود. به هر حال، حتی کشورهای شمال اروپا که به طور سنتی همواره مخالف تعرفه‌ها بوده‌اند – از جمله هلند، لهستان، و کشورهای حوزه بالتیک – حمایت خود را از یک پاسخ هماهنگ اروپایی اعلام کرده‌اند.

یک جنگ تجاری فراآتلانتیک، به هر دو طرف آسیب خواهد زد و ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری به رابطه سیاسی و اقتصادی فراآتلانتیک وارد کند؛ آن هم زمانی که ایالات متحده و اروپا بیشتر از هر زمان دیگری به یکدیگر نیاز دارند. اروپا به ویژه در موقعیت دشواری قرار دارد. با توجه به چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصادی، مازاد تجاری گسترده در کالاها در مقابل ایالات متحده، و جنگ روسیه و اوکراین، اولویت اروپا باید کاهش تنش‌ها و کاهش هر چه سریع‌تر اثرات احتمالی تعرفه‌های آمریکا باشد. همزمان، بروکسل نمی‌تواند از مذاکرات تجاری دشوار با واشنگتن شانه خالی کند و باید «هر کاری که لازم است» انجام دهد.

افزایش تعرفه یعنی افزایش هزینه تولید خودرو

فولاد و آلومینیوم در سطح گسترده‌ای در صنعت اتومبیل و ساخت‌وساز و همچنین تولید کالاها و لوازم خانگی استفاده می‌شوند.جنگ تعرفه‌ای می‌تواند قیمت واردات فولاد و آلومینیوم را برای خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات در آمریکا افزایش دهد و برای بخشی که همین الان هم با محیط فروش ضعیفی دست و پنجه نرم می‌کند، چالش‌های بیشتری ایجاد کند.

جی کاشینگ، تحلیلگر ارشد بازار سهام، می‌گوید: «ضربه دیگری به این صنعت وارد خواهد شد.»‌ او می‌گوید در یک خودروی معمولی حدود ۴۵۰ کیلوگرم فولاد به کار می‌رود که هزینه تخمینی آن بین ۶ هزار تا ۷ هزار دلار برای هر خودرو است. تعرفه ۲۵ درصدی واردات فولاد می‌تواند هزینه هر خودرو را تا ۱۵۰۰ دلار افزایش دهد.

البته اثر تعرفه‌ها از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، شرکت خودروسازی فورد به گفته شری هاوس، مدیر مالی شرکت، ممکن است به طور مستقیم تحت‌تاثیر افزایش تعرفه‌ها قرار نگیرد. او گفته ۹۰ درصد فولادی که فورد استفاده می‌کند از منابع داخلی تامین می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده هم از کانادا می‌آید. به هر حال، این به این معنا نیست که این شرکت خودروسازی، کلا از مساله تعرفه‌ها آسیبی نخواهد دید.

منبع: روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *