همانطور که در شاخص های تجاری دوجانبه ملاحظه میشود، روابط سرد بین چین و استرالیا همچنان در حال آب شدن است. اکنون، تقاضای رو به رشد مس چین را شاهد هستیم. بر اساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، استرالیا در نوامبر سال گذشته ۲۷۵۰۰ تن سنگ معدن و کنسانتره مس به چین صادر کرده است. ارزش محموله ۴۴.۵ میلیون دلار آمریکاست، این بالاترین محموله ثبت شده در هر ماه پس از سال ۲۰۲۰ است. این سالی بود که چین به طور غیررسمی صادرات استرالیا را ممنوع کرد.
به گزارش عیار معدن، تا پایان سال ۲۰۲۰، استرالیا تقریباً ۸۰۰۰۰ تن کنسانتره مس را در هر ماه به چین ارائه می کرد. طبق گزارشها، این حدود ۵ درصد از کل واردات چین را تشکیل میدهد. با این حال، پس از استقرار دولت جدید در کانبرا در سال ۲۰۲۲، چین به تدریج تعرفه ها و محدودیت های غیررسمی را بر کالاهای متنوع استرالیا کاهش داد.
طی چند ماه گذشته، واردات مس چین همچنان افزایش یافته است. این نه تنها شامل محمولههای استرالیا میشود، بلکه محمولههایی از جمهوری دموکراتیک کنگو را نیز شامل میشود، جایی که درگیری طولانیمدت با دولت بر سر مالیاتها قبلاً تلاشهای صادراتی را مسدود کرده بود. با این وجود، با افزایش تقاضای مس چین، جمهوری دموکراتیک کنگو برای تکمیل سفارشات عجله دارد.
علاوه بر این، طبق گزارشها، Ivanhoe Mines و Gécamines اخیراً برای راهاندازی مجدد معدن Kupishi مس، ژرمانیوم و نقره با عیار فوقالعاده موافقت کردند. بسیاری انتظار دارند که این مرحله جدیدی از تولید Kipushi را آغاز کند، زیرا به معنای شروع مجدد عملیات تقریباً یک قرن پس از افتتاح آن در سال 1924 به عنوان غنی ترین معدن مس جهان است. در همین حال، اشتهای چین برای واردات مس بسیاری از تحلیلگران را شگفت زده کرده است. گزارش اخیر رویترز اشاره می کند که CCP از سال 2018 مقادیر بی سابقه کنسانتره مس و فلزات قابل بازیافت را جمع آوری کرده است. برای مثال، اکتبر گذشته، چین 353000 تن مس تصفیه شده وارد کرد. تنها پس از ده ماه از سال 2023، واردات تجمعی به 2.99 میلیون تن رسید که تنها 4 درصد کمتر از سطح سال 2022 است.
بر اساس این گزارش، علیرغم روند نزولی در اقتصاد چین (این روندهای قیمت مس و موارد دیگر در MetalMiner Insights) در مقایسه با سالهای قبل، مس رقابت بسیار قویای داشت. اما انصافاً، تقاضای مس نه تنها در چین، بلکه در بیشتر نقاط جهان بالاست. در واقع، تحلیلگران انتظار دارند که نیاز به مس در سال 2024 شتاب بیشتری بگیرد.
چرا دنیا اینقدر تشنه مس است؟ بخشی از ناظران بازار آن را به انتقال مداوم به انرژی سبز نسبت می دهند. البته، یکی از بخشهای خاص که این تغییر را انجام میدهد، وسایل نقلیه الکتریکی است. علاوه بر این، تولید خودروهای برقی و تبدیل به انرژی های تجدیدپذیر به مس نیاز دارد. به عنوان شاخص، یک خودروی برقی در قیاس با خودروی موتور احتراق داخلی به سه برابر مس نیاز دارد و وسایل نقلیه بزرگتر حداقل ده برابر مس نیاز دارند.
با این حال، برخی از تحلیلگران می گویند زمان بندی تقاضا اشتباه است و به چالش هایی مانند تاخیر و اختلال در عملیات اشاره می کنند. از طرفی، تحلیلگران سیتی گزارش می دهند که سرمایه گذاری در شبکه برق چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶ درصد افزایش یافت و از نرخ رشد ۱ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۵ درصد در سال ۲۰۲۱ فراتر رفت.
در مورد چین، افزایش تقاضا برای مس که بسیاری انتظار دارند در سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود برسد، همچنان برای تحلیلگران گیج کننده است. با این حال، سیستم غیرشفاف کشور مانع از این میشود که کارشناسان بفهمند چین از این مس وارداتی در کجا استفاده خواهد کرد. آیا به اهداف تجاری یا موجودی های استراتژیک می رود؟
طبق گزارشی در اکونومیک تایمز، تقاضای چین برای مس و سایر فلزات در سال جاری پس از افزایش محرکهای اقتصادی توسط دولت افزایش خواهد یافت. با استناد به گزارشی از شرکت مالی ICICI Direct، واردات محصولات مس، سنگ معدن مس، و کاتد مس احتمالاً در سال 2024 افزایش مییابد.
گزارش همچنین پیشبینی میکند که تولید مس داخلی چین نسبت به سالهای قبل افزایش یابد. در همین حال، تقاضای اضافی مس ممکن است ناشی از افزایش در بخش املاک و مستغلات و سازندگان خودرو باشد.
منبع: اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی