پایگاه خبری و تحلیلی عیار معدن: فعالیت در معادن مس و کبالت تحت مدیریت شرکتهایی همچون «Glencore» و «CMOC» در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، به دلیل اعتصاب کامیونداران که از اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده، با اختلال جدی مواجه شده است. در حال حاضر دو هزار و ۷۰۰ کامیون حامل حدود ۸۹ هزار تن مس در منطقه کلوزی دست به اعتصاب زدهاند.
به گفته منابع آگاه، این اعتصاب میتواند روند عرضه جهانی مس مورد نیاز در بخش ساختوساز و تولید برق و کبالت مورد استفاده در تولید باتریهای قابل شارژی که انرژی خودروهای الکتریکی را تامین میکند، محدود کند. گفتنی است مس و کبالت، هر دو در گذار به انرژیهای تجدیدپذیر نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. انتظار میرود وضعیت مازاد عرضه مس در بازار در سال جاری میلادی که حجم آن برابر با ۱۱۲ هزار تن است، در صورت طولانی شدن اعتصابات این کامیونداران به وضعیت کسری تولید تبدیل شود.
جمهوری دموکراتیک کنگو، سومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان است که حدود ۱۰٫۴ درصد از ۲۲ میلیون تن مس استخراج شده در سال ۲۰۲۲ در سطح جهان را به خود اختصاص داد. به علاوه این کشور بزرگترین تولیدکننده کبالت در جهان به شمار میرود.
به گفته این منابع، رانندگان کامیون که مس تولید شده در معادن منطقه کولوزی را به کشور زامبیا و سپس به بنادر ساحلی برده تا از آنجا با استفاده از کشتیهای حمل بار به کشورهای مصرفکننده همچون چین منتقل کنند، از شرکتهای لجستیک درخواست کردهاند که حق ماموریت آنها به ازای هر سفر، ۷۰۰ دلار افزایش پیدا کند!