دادههای نگهداری شده توسط SteelMint نشان میدهد که صادرات فولاد هند در دسامبر 2023 به 0.80 میلیون تن و به بالاترین حد هشت ماهه رسید.با این حال، برای کل سال 2023، حجم با 21 درصد کاهش به 8.16 میلیون تن در برابر 10.34 میلیون تن را نشان داد.
بر اساس آمار سالانه، فولادهای مسطح نهایی که سهم عظیم 82 درصدی در صادرات فولاد هند دارند با 10 درصد کاهش به 6.71 میلیون تن در سال 2023 در مقابل 7.45 میلیون تن در 2022 نشان دادند.صادرات نیمه تمام (بیلت) با سهم 11 درصدی، سالیانه 51 درصد کاهش یافت و به 0.86 میلیون تن (1.78 میلیون تن) رسید.
چرا صادرات در دسامبر افزایش یافت؟
یک دلیل کلیدی افزایش شدید صادرات کلاف های نورد گرم تمام شده (HRCs)، فولادهای گالوانیزه و نورد سرد بود که کل حجم را افزایش داد. صادرات HRC و صفحات در دسامبر 2023 چندین میلیون تن افزایش یافت و به 0.34 میلیون تن در مقایسه با 53000 تن در نوامبر 2023 رسید. صادرات ورق سرد در این دوره به 79000 تن افزایش یافت.
صادرات HRC، CRC و گالوانیزه با خرید فعال از اتحادیه اروپا (EU) به دلیل افزایش قیمتهای داخلی در این منطقه به دلیل قیمتهای بالای انرژی در زمستان افزایش یافت. در نتیجه، بسیاری از کاربران نهایی در آنجا به عنوان بخشی از ذخیره مجدد موجودی قبل از تعطیلات کریسمس و سال نو به واردات متوسل شدند. در نتیجه، کارخانههای هندی پیشنهادات خود را به اتحادیه اروپا 5 دلار در هر تن در اوایل دسامبر افزایش دادند.
با این حال، صادرات طولانی مدت به دلیل سرعت کند ساخت و ساز در سطح جهان، به ویژه در طول زمستان، همچنان کم بود.قیمتهای جهانی فولاد از اواخر اکتبر، روند صعودی خود را آغاز کردند. قیمت میلگرد داخلی و HRC چین روند صعودی را نشان داد. در دسامبر 2023، Baosteel، برترین فولادساز جهان، قیمت HRC و صفحات ضخیم را برای فروش ژانویه 2024 به میزان 200 یوان در تن (28 دلار در تن) افزایش داد. این شرکت قیمتهای خود را در واکنش به افزایش اخیر قیمت فولاد داخلی چین و قراردادهای آتی SHFE HRC افزایش داد. پیشنهادات صادراتی در ماه دسامبر به میزان قابل توجهی افزایش یافت. چین با 16 دلار در هر تن افزایش به 575 دلار در هر تن، روسیه با 25 دلار در هر تن افزایش به 590 دلار در هر تن و ژاپن با 15 دلار در هر تن به 600 دلار در هر تن رسید. این کار کارخانههای هندی را تشویق کرد تا دوباره گزینههای صادراتی را بررسی کنند. در نتیجه، شاخص صادرات، که پیشنهادات خاورمیانه و ویتنام را دنبال میکند، در هفته دوم ژانویه 2024 نیز 5 دلار در هر تن افزایش یافت.
چشم انداز
صادرات ممکن است همچنان حمایت شود زیرا کارخانههای هندی پس از یک وقفه پیشنهادات خود را به بازارهای خاورمیانه و ویتنام از سر گرفتهاند. تنها نگرانی افزایش نرخ حمل و نقل پس از بحران دریای سرخ است که ممکن است بر تحویل رزروهای قدیمی تأثیر بگذارد. طبق برخی گزارشها، حملونقل کانتینری در حال حاضر 40 درصد افزایش یافته است زیرا شرکتهای کشتیرانی سفرهای خود را در اطراف آفریقا و دماغه امید نیک انجام میدهند و از منطقه دریای سرخ عبور میکنند. با این حال، نرخ حمل و نقل کشتیهای فله هنوز تاثیر عمدهای نداشته است. معدن نیوز