برخی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات پس از فروش گوشی همراه، با داشتن مجوز و دریافت هزینههای بالا از مشتریان، در عمل خدمات مناسبی ارائه نمیدهند و در صورتی که گوشی خریدار دچار مشکل شود، این شرکتها با توجیهات مختلف از ارائه خدمات لازم به مشتریان امتناع میکنند.
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ گارانتی تلفن همراه بهطور کلی به معنای تعهد و تضمینی است که توسط شرکت تولیدکننده، واردکننده یا شرکتهای طرف قرارداد آنها در قبال عملکرد صحیح محصول و رفع مشکلات احتمالی آن برای مدت زمانی معین ارائه میشود. این مدت زمان از تاریخ خرید تلفن همراه توسط مشتری آغاز میشود. شرکتهای مختلف که خدمات گارانتی ارائه میدهند، ممکن است خدمات مشابهی داشته باشند، اما در جزئیات مانند نوع قطعات تحت پوشش یا مدت زمان گارانتی تفاوتهایی وجود دارد.برای مثال، اگر یک تلفن همراه با گارانتی 18 ماهه عرضه شود، به این معناست که در طول این 18 ماه، در صورتی که مشکلی که تحت شرایط گارانتی باشد پیش آید، شرکت تولیدکننده یا عرضهکننده مسئول تعمیر یا تعویض تلفن همراه بدون دریافت هزینه از مشتری است.با این حال، مشکلاتی در عملکرد برخی از شرکتهای گارانتی وجود دارد که باعث نارضایتی مشتریان میشود. به این صورت که خریدار تلفن همراه پس از خرید دچار مشکل میشود و به شرکت گارانتیکننده مراجعه میکند، اما شرکت مشکل ایجاد شده را نمیپذیرد و یا آن را به اشکال مختلف توجیه میکند و بر این اساس از ارائه خدمات پس از فروش به مشتری سرباز میزند.نکته قابل ملاحظه این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت شرکتهای خدمات پس از فروش تلفن همراه را صادر میکند و تمام شرکتهای ارائهدهنده خدمات و فعال در بازار باید دارای مجوز از وزارت صمت باشند و در سامانه جامع گارانتی نیز ثبت شده باشند.
طبق اعلام مدیرکل دفتر خدمات فنی وزارت صمت، عملکرد نامناسب این شرکتها میتواند منجر به لغو مجوز آنها شود. اما با این وجود، برخی از شرکتهای خدمات پس از فروش تلفن همراه در ارائه خدمات به مشتریان عملکرد نامطلوب و گاهی بسیار نامطلوب دارند.به عنوان مثال، یک خریدار تلفن همراه از برند معروف اخیرا گوشی خریدار کرده است که دائماً داغ میشود یا فرد دیگری که دارای یک گوشی از یک برند معروف دیگر بود با مشکل خالی کردن سریع باتری مواجه است و یا فرد دیگری میگفت که گوشی وی دائما خاموش میشود. این افراد میگویند که به فروشگاهی که تلفن همراه را از آنجا خریداری کردهاند مراجعه کرده و آنها گفتهاند که باید به شرکت گارانتیکننده مراجعه کنند. اما باوجود مراجعه به شرکت خدمات پس از فروش، هیچ اقدامی در خصوص رفع خرابی گوشی انجام نشده و شرکتهای خدمات پس از فروش بدون ارائه خدمات، مشتری را بیپاسخ گذاشتهاند.
به گفته یک فعال صنفی، متاسفانه برخی از شرکتهای خدمات پس از فروش فاقد استانداردهای لازم هستند و خدمات مناسب را به مشتریان ارائه نمیکنند. وی بیان داشت: این مشکل از آنجا آغاز شد که وزارت صمت به هر واردکنندهای اجازه داد تا یک شرکت خدمات پس از فروش داشته باشد. این فعال صنفی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 300 شرکت خدمات پس از فروش تلفن همراه در کشور وجود دارد، بیان داشت: اگرچه برخی از شرکتها خدمات بسیار خوبی ارائه میدهند، اما در بین این 300 شرکت، شرکتهایی نیز وجود دارند که یا به مشتری خدماتی ارائه نمیدهند و یا خدمات بسیار نامطلوب ارائه میدهند. در نتیجه، مشتریان علیرغم پرداخت هزینه، در صورتی که تلفن همراهشان دچار خرابی شود، با مشکلات زیادی مواجه میشوند.وی با اشاره به اینکه حذف شرکتهای خدمات پس از فروش تلفن همراه چالشهای فراوانی دارد، اظهار داشت: تمامی شرکتهای فعال در این زمینه از وزارت صمت مجوز دارند و وزارت صمت باید در خصوص عملکرد این شرکتها پاسخگو باشد.
به گفته این فعال صنفی، اگر فردی پس از خرید تلفن همراه دچار مشکلی شد که خدمات پس از فروش آن را رفع نکرده است، میتواند به اتحادیه مربوطه مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کند یا اینکه شکایت خود را در سامانه جامع گارانتی به ثبت برساند. وی همچنین افزود: امکان شکایت در وزارت صمت و سازمان تعزیرات نیز وجود دارد، اما این فرآیندها برای مشتریان زمانبر است و ممکن است نتیجه مطلوب دیر حاصل شود. این فعال صنفی بیان داشت: بنابراین، بهترین راهحل این است که وزارت صمت و سازمان حمایت به عنوان متولیان امر در ارائه مجوز خدمات پس از فروش تلفن همراه، دقت لازم را داشته باشند و پس از اینکه محرز شد شرکت متقاضی استانداردهای لازم را دارد، مجوز لازم برای فعالیت را به آن شرکت اعطا کنند.