مخاطب اصلی سرمایه‌گذاری برای تولید مسئولان دولتی هستند

20 فروردین 1404 - 04:10

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که برای تحقق شعار سال باید از قبل زمینه سازی شود،‌ گفت: مخاطب اصلی شعار سرمایه‌گذاری برای تولید،‌ خود مسئولان دولتی هستند.گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ از حدود یک دهه قبل رنگ و بوی شعارهای سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام می‌شود،‌ اقتصاد و تولید است،‌ امسال هم سرمایه‌گذاری برای تولید به عنوان شعار سال اعلام شد.در این زمینه بهرام عبادپور کارشناس اقتصادی و فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در مورد شعار سال گفت: من دو مطلب دارم، یک مطلب کلی است، یکی هم در مورد شعار همین سال یعنی در واقع سرمایه‌گذاری برای تولید است.به گفته وی، در مورد بحث سرمایه‌گذاری باید بگویم که به نظر من مخاطب این گونه شعارها و نام گذاری‌ها بیشتر از اینکه مردم و سرمایه گذارها باشند، مخاطب این شعار، دولت مردان و مجریان و تصمیم گیران کلان کشورند.عبادپور بیان داشت: سرمایه گذار آدم هوشمند است و هوشمندانه عمل می‌کند، جایی می‌رود که سود بیشتری از سرمایه‌گذاریش به دست بیاورد، شما نمی‌توانی از سرمایه گذار توقع غیر از سود و این موارد را داشته باشید، تعهد اخلاقی و اخلاقیات و وطن پرستی و اینها سبب نمی‌شود که یکی بدون چشم انداز سودآوری اقدام به سرمایه‌گذاری کند. اگر هم قرار است اینها باشد، اما در تصمیم گیری‌ها و عمل‌ها نباید ملاک باشد و روی این موارد سرمایه گذاری کنیم.
این کارشناس اقتصاد بیان داشت: ما فکر کنیم مردم بر مبنای تعهد اخلاقی باید در سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند، اما باید چشم انداز سود آوری و بازدهی داشته باشند.وی بیان داشت: یک سرمایه‌گذار به دلیل هوشمندی که دارد، به طرفی خواهد رفت که در آنجا سود بیشتری داشته باشد، صرف نظر از تعهد اخلاقی، ایمانی، اگر بازار جذابی مثل ارز ، مسکن، خودرو یا خط رُند موبایل داشته باشید، سرمایه‌ها به جایی می رود که زودبازده باشد و سودآوری داشته باشد.اگر سرمایه گذاری در حوزه تولید هم به عنوان یه مولفه مطرح باشد که بخواهی بگویی مردم در تولید سرمایه‌گذاری کنند،‌ تا زمانی که قوانین و مقررات دست و پاگیر را رفع نکنید و تا وقتی که از باب سود آوری جذاب نشود، سرمایه‌گذار سراغ تولید نمی‌رود. اصلاً سرمایه زمانی به تولید می‌رود که چشم انداز خوبی ببیند، نیاز به گفتن هم ندارد. زمانی می‌رود که با چشم و عقل خودش به این نتیجه برسد که سرمایه گذاری در تولید میتواند اثر داشته باشد، می‌تواند سود بیشتری به دست بیاورد، این جذابیت را در تولید ایجاد کنند.به گفته عبادپور، اگر سرمایه گذاری در تولید جذابیت داشته باشد، یعنی چه، یعنی مثلا من امروز بخواهم در تولید پروفیل سرمایه گذاری بکنم، سال بعد یک باره اعلام کنند که واردات پروفیل آزاد شد، با این تصمیم من به خاک سیاه می‌نشینم، یا دو سال بعد اعلام کنند که حقوق کارگران ۵۰ درصد بالا رفت، تعرفه برق و آب یک باره تغییر کند.
این کارشناس خاطرنشان کرد، تغییر ناگهانی در تعرفه گاز، برق و آب از یک سو و این که از آن طرف دولت بگوید محصول تولیدی را نباید از این قیمت بالاتر بفروشید، مانع سرمایه‌گذاری است و باید ثبات در قوانین باشد که به نفع سرمایه‌گذار باشد، حداقل ثبات داشته باشد که من بدانم تا چند سال آینده چه بلایی قراره سرش بیاید، اگر اینها را درست بکنید، اگر یه سری معافیت‌ها به سرمایه‌گذار بدهند، اگر یک سری جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذار درست بکنیم، خود به خود سرمایه گذاری در تولید انجام می‌شود.اگر سرمایه‌گذاری تولیدی سود داشته باشد، دیگر به سمت سرمایه‌گذاری در ارز و سکه نمی‌رود.لذا مخاطب اول شعار سال مسئولان دولت هستند که زمینه را برای سرمایه‌گذار از نظر ثبات قوانین و جذابیت و سود آوری فراهم کنند.
وی بیان داشت: برخی از مدیران در بین مردم و سرمایه گذاران نیستند، مخاطب اول شعار هر سال، اول همان تصمیم گیران و قانونگذاران و بعد مردم و سرمایه‌گذاران هستند.به گفته عبادپور،‌ قبل از بیان شعارهای اقتصادی سال، باید از وقتی که فرصت موجود است، نسبت به موضوع آگاهی و بینش بدهیم و زمینه ذهنی مردم را آماده کنیم که وقتی شعار مطرح شد،‌ زمینه پذیرش بیشتر شود. به گفته وی،‌ قبل از اینکه اول فروردین اسامی سال را اعلام بکنیم، زمینه فراهم شود نه این که بعد از سه چهار ماه، تازه دولت و امثال اینها برای آماده کردن زمینه اقدام کنند، لذا تجربه این همه سال نشان داد که شعارها خیلی جنبه عملی نمی‌گیرند، حالا این بار برعکس از سال شروع کرد، یعنی اگر مسئول اقتصادی آقامحمدی مکلف شود که از سه تا چهار ماه قبل بگوید، در مورد سرمایه گذاری برای تولید چه مبانی وجود دارد، از الان شروع کن، دولتمردان را جمع کن، فلان مسئولان را جمع کن و هماهنگی ایجاد کنید که وقتی حضرت آقا در سال ۱۴۰۵ می‌خواهد یک شعاری را اعلام کند، مردم ذهنیت داشته باشند.به گفته وی، علاوه بر آمادگی ذهنی جامعه برای شعار سال،‌ باید قانون و مصوبات هم در همان راستا تدوین شود و دولتمردان برای انجام کارها آماده شوند.این کارشناس گفت: اگر مسئولان هم پاسخگو باشند،‌سرمایه‌گذار احساس امنیت و پشتیبانی می‌کند و به سمت تولید می‌آید. اگر زمینه فراهم شود،‌ سرمایه‌گذار خود به خود می‌آید.
دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *