زنجیره‌های تامین جهانی مختل شده است

14 خرداد 1404 - 05:08

به گزارش عیار معدن، اگرچه در روزهای اخیر نشانه‌هایی از کاهش تنش میان ایالات متحده آمریکا و چین دیده می‌شود اما دو کشور همچنان بر سر تعرفه‌ها اختلاف جدی دارند و این کشمکش، زنجیره‌های تامین جهانی را دچار اختلال کرده است.اختلالات ناشی از تعرفه‌ها در نقاط مختلف زنجیره تامین دیده می‌شود؛ از خطوط تولید در شرق آسیا گرفته تا بخش حمل‌ونقل دریایی، بنادر آمریکا و خرده‌فروشان آمریکایی که نسبت به کمبود کالا هشدار می‌دهند. البته باید توجه داشت که به توافق رسیدن با پکن هرچند برای واردکنندگان آمریکایی مطلوب است اما خود می‌تواند باعث ایجاد اختلالات جدیدی شود زیرا افزایش ناگهانی تقاضا، موجی از فشار و بی‌ثباتی را در طول زنجیره عرضه ایجاد خواهد کرد.

وضعیت در کارخانه‌های چینی

کارشناسان زنجیره تامین به نشریه «The Hill» گفته‌اند که اعمال تعرفه‌ها، روند تولید در کارخانه‌های چینی را دچار اختلال کرده است. برخی شرکت‌ها با کاهش شدید سفارش مواجهند؛ در حالی‌ که برخی دیگر ناچار به جبران عقب‌ماندگی‌ها شده‌اند.سباستین برتو، مدیرعامل شرکت «QIMA» که در چین فعالیت دارد، عنوان کرد: جریان ورود و خروج کالاها به اندازه گذشته قابل پیش‌بینی نیست. برخی تامین‌کنندگان با ظرفیت مازاد روبه‌رو هستند و در مقابل، برخی دیگر زیر فشار افزایش سفارشات قرار دارند.

وی اضافه کرد: برخی شرکت‌های بزرگ چینی بازار آمریکا را کنار گذاشته‌اند و تمرکز خود را بر بازارهای باثبات‌تر جهانی معطوف کرده‌اند.به گفته برتو، این بی‌ثباتی در تعرفه‌ها و مقررات، تصمیم‌گیری‌ها در حوزه تامین را در بالاترین سطوح مدیریتی تحت تاثیر قرار داده است.به طور مثال در سطح حاکمیت چین، این نگرانی‌ها بازتاب یافته است و در صورت‌ جلسه نشست اخیر دفتر سیاسی حزب کمونیست چین که توسط بیل بیشاپ ترجمه شده، آمده است: اثرات شوک‌های بیرونی رو به تشدید است.

تغیر مسیر کشتی‌ها

کارشناسان حمل‌ونقل و لجستیک می‌گویند که زنجیره‌های تامین تحت تاثیر تعرفه‌ها به‌ صورت لحظه‌ای در حال تغییر مسیر هستند.در همین راستا رایان پترسن، مدیرعامل شرکت «Flexport» عنوان کرد: بسیاری از کشتی‌ها دیگر به چین نمی‌روند و به‌ جای آن از کشورهای جنوب‌ شرقی آسیا مانند ویتنام به اروپا و آمریکا کالا حمل می‌کنند.

در واکنش به تعرفه‌ها، شرکت‌های بیمه بار نیز حق بیمه‌های خود را افزایش داده‌اند که این موضوع هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را بیشتر کرده است. با وجود افزایش نرخ بیمه، کرایه حمل کانتینر از مبدا شانگهای به بنادر اصلی جهان از جمله روتردام، لس‌آنجلس، جنوآ و نیویورک در حال کاهش است. براساس گزارش اخیر شرکت «Drewry»، نرخ حمل به لس‌آنجلس با کاهش ۲ درصدی به سه هزار و ۶۱۱ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.

یادآور دوران همه‌گیری کرونا

اپراتورهای بنادر می‌گویند حجم بالای لغو سفرهای دریایی در ماه جاری میلادی، یادآور اختلالاتی است که در دوران همه‌گیری کرونا تجربه کرده بودند.جین سروکا، مدیر بندر لس‌آنجلس در اوایل ماه جاری میلادی مطرح کرد: شاهد حدود ۱۲ سفر لغو شده برای ماه می بودیم که معادل کل سفرهای لغو شده در همین بازه زمانی در سال گذشته است.

در همین حال، موسسه «Drewry» پیش‌بینی کرده است که حجم بارگیری بنادر جهان در سال جاری میلادی حدود یک درصد کاهش یابد؛ کاهشی که تنها برای سومین بار از تاریخ شروع فعالیت این شرکت اتفاق می‌افتد.تحلیلگران در نشریه خبری «Lloyd’s List» این افت را مشابه دوران کرونا دانسته‌اند؛ زمانی که با وجود کاهش حجم تجارت، خطوط کشتیرانی سودهای هنگفتی کسب کردند. به گفته آن‌ها، وضعیت فعلی نشانه‌ای از بازگشت سیاست‌های حمایت‌گرایانه است.

در این میان برای مدیریت موجودی‌ها، بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از انبارهای گمرکی روی آورده‌اند؛ جایی که می‌توان کالاهای وارداتی را بدون پرداخت فوری تعرفه نگه داشت تا زمان عرضه به خرده‌فروشان یا صادرات مجدد فرا برسد.کارشناسان می‌گویند که استفاده از این انبارها به امید توافق احتمالی میان واشنگتن و پکن افزایش یافته است؛ توافقی که می‌تواند تعرفه ۱۴۵ درصدی فعلی بر واردات از چین به آمریکا را کاهش دهد.

پترسن خاطرنشان کرد: بسیاری در تلاش هستند تا کالاهای خود را هرچه سریع‌تر به انبارهای گمرکی منتقل کنند. در شرایطی که احتمال دارد تعرفه‌ها کاهش یابند، منطقی‌ترین کار این است که منتظر ماند و فعلا از ارسال محموله‌های جدید خودداری کرد./ فلزات آنلاین

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *